DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

.:Motocross:.

MX rady a tipy

Pokud by někdo měl zájem stát se správcem této stránky, napište mi na email cerny.mysak(zavináč)seznam.cz


 
Bahnu odolná motorka
 
Jsou různé druhy bahna. Jílovité, které víc klouže, takové, které lepí a drží na motorce a podobně. Je proto dobré si uvědomit kde budete jezdit a dle toho udělat úpravy.
 Zastavit hromadění bahna:
 Nastříkejte silikonový olej nebo olej na pánve na smažení na chladiče, vršek a spodek blatníků, číslicové tabulky, a ráfky. Ujistěte se že jste otřely olej nastříkaný na brzdy.
 
 Nainstalujte pěnu pod kryt motoru, k řadičce a nožní brzdě aby jste zabrali prostor pro bahno.
 
 Držte vodu z klíčových oblastí:
 
 Použijte izolepu – ameriku – k držení vody mimo vzduchový filtr
 -         „vybudujte“ hrb/hráz, pokud potřeba, v místě kde zadní blatník přechází ve filtr box
 -         zaizolujte horní část podsedláku aby jste udělali „víko“ nad filtr boxem kvůli stříkající vodě
 -         pokud máte otvory po stranách, také je přelepte.
 -         vyrobte delší „šnorchl“ pod filtr boxem aby voda nemohla tudy stříknout na filtr
 
 Vazelínou potřete dosedací plochu u vzduchového filtru a použijte více oleje pro jeho namazání. V případě nutnosti i vazelínu na filtr samotný.
 Použijte vazelínu na elektrické kontakty a všechny je natřete, aby se na ně nedostala voda a nedošlo ke zkratu.

 

 

 Nastavení motorky:

 
 Řetěz povolte. Když se bahno dostane pod řetěz, malinko jej napne.
Pérovaní: Pokud jste na kluzkém povrchu, který se nelepí na motorku zkuste zvolit mekčí nastavení. Pokud se ale bahno drží na motorce, vezměte v potaz váhu navíc při nastavování tlumičů
Trysky: Se vší tou váhou by jste možná mohli chtít přidat na bohatosti. Ovšem v letním čase je vzduch vlhký a směs může již být bohatší sama o sobě.
Převody: pomalejší (větší rozeta) pokud je trať pomalá a lepivá. rychlejší (menší rozeta) pokud je tra’t opravdu kluzká. Budete mít více otáček motoru na kluzké trati, takže změkčení spodku chodu motoru zredukuje otáčky což chceme.
 
 Trakce a gripy:
Gripy – pokud používáte hladké gripy(rukojeti) použijte s poloviční nebo celoobvodovém drážkováním pro zlepšení přilnavosti.
Potah na sedlo do bláta: Potahy na sedlo s hrubým vzorkem jsou také k dostání, ale budou vás stát víc peněz.
 Grip tape“ nalepte něco, jako smirek (používá se na skatebordy) na rám okolo stupaček aby jste udrželi nohy dole.
 Naostřete stupačky, aby vám nesjela noha.
 
  Doplňkové vybavení:
 -  Chrániče rukou je nutnost pro většinu jezdců, aby udrželi ruce a páčky/čudlíky čistější pro lepší funkčnost
 -  Větší chladiče a kvalitní chladicí kapalina pomůže udržet teplotu dole. S větší váhou a pravděpodobností ucpání chladičů bahnem půjde teplota nahoru.
-   Kotouče bez děr. Třeba na Husqvarně jsou v základu. Bahno se může usadit v chladících otvorech a snížit brzdný účinek a rychleji opotřebovat destičky.
Číselné tabulky bez děr. Je lepší použít tabulky bez průduchů (ne jako yamaha ´06) aby se bahno nedostalo na kabely za nimi schované.
 -  samozřejmostí jsou dobré gumy a oblečení vhodné do tohoto počasí. S tímto celým  seznamem to vypadá, že to chce úplně jinou motorku. Pro mne osobně je to spíše inspirace co by bylo dobré vylepšit. Třeba pěna pod kryt motoru mi přijde jako dobrý nápad, ale určitě nepoletím koupit nové chladiče…
 
Jízda bahnem

Mnoho z nás se setkalo s tím, že si mysleli jak skvěle a rychle jednou. Ale pak ouha, zapršelo, a my místo krásného driftu a plynulé projetí zatáčky děláme hodiny a končíme na zemi. Nedej bože, když jsou před námi koleje, to pak jedeme ani na jedničku ztuhlý jako před popravou.

Zde je pár rad, jak začít

Připravte motorku

Před každým závodem, či tréninkem v bahně vidíte u profíku (AMA), že připravují i svoji motorku. Toto často zahrnuje nastříkání silikonového spreje na plasty proti zanášení se bahnem, hlavně blatníky, tak i zamezení dostání se vody do filtrboxu. Někteří dávají pěnu mezi části, kam by se mohlo hromadit bahno. Na továrních strojích se často setkáte s úpravami, jako jsou brzdící kotouče bez otvorů, chrániče rukou, speciální rozety a další vychytávky…

Mít motorku připravenou znamená taky udržovat ji během rozjížděk. Kromě normální údržby, jako namazání řetězu a podobně je dobré kompletně motorku umýt. Pokud nemáte přístup k wapce, alespoň oškrábejte bahno jak jen to půjde. Nevěřili by jste, kolik váhy bahno může přidat.

Pro více tipů, koukněte na „Bahnu odolná motorka“

Zůstaňte uvolnění

Hýbejte se s motorkou. Bahno a koleje budou házet s motorkou víc než normálně. Hýbejte se s ní!

Všechno je to o drážkách

Všeobecně, větší záběr gumy je v kolejích. Jak jezdci opětovně jedou v drážce, kolo se prohrabe na suchý podklad pod bahnem. Jak jinak, dejte pozor na koleje které jsou moc hluboké aby jste se nezasekli motorem.

Buďte v pohybu

Nejlepší věcí, jak se dostat skrz bahno je zůstat v pohybu. Držet plyn a nechat mašinu jet skrz. Mějte váhu více na zadní kolo, aby pření kolo nemělo tendenci se bořit a nechat vás padnout. Pokud musíte ubrat na plynu, jděte zpátky do otáček, jak jen to bude možné! Dokonce i v pomalých pasážích je vždy lepší víc plynu než žádný.

Nezapomínejte zacházet s plynem plynule. Pokud přidáte moc rychle, můžete skončit protáčením pneumatiky lehce sklouznout..

Použijte nohy

Možná to zní dětinsky, ale v hodně hlubokém bahně použijte nohy, skoro jako pádla. Zůstaňte na plynu, pomáhejte si nohama. Nohy vám pomůžou držet motorku rovně a v hlubokém bahně vám pomůžou ven.

Trénujte

Nenechte strach aby vás držel od trénovaní v bahně. Je lepší strávit nějaký čas vylepšováním vašeho stylu jízdy v bahně na tréninku, než se tomu postavit bez přípravy v závodě.

 Takže až se příště vzbudíte do deštivého dne, vemte si den volno a vyražte na trať…

 

Buď agresivní

Noc před závodem má mnoho jezdců podobné sny: Nastoupit na nejlepší místo na startovním roštu, mít „holeshot“ a vyjíždět z první zatáčky o dvě délky motocyklu dříve než zbytek startovního pole a zakončit snadným vítězstvím.

Po probuzení v den závodu si uvědomujeme pravý opak. Špatný výběr místa na roštu či smeknutí zadního kola, což povede k výjezdu z první zatáčky z posledního místa.

Tak jak se dostat do čela startovního pole, po tak tragickém začátku? Buď Agresivní!!!

 Jezdit Agresivně přijde přirozené pro G. Langstona, účastníka světového šampionátu ve 125ccm. Se sezónou plnou strkanců a šťouchanců do popředí startovního pole jak Evropě tak v USA se dočkal pověsti jako jeden z nejvíce bojový jezdec v 125ccm.

 „Agresivní jízda je důležitá, obzvlášť na profesionální úrovni“ říká Langston „Každý jede skoro stejnou rychlostí, pokud máte špatný start a jedete 4 – 5 kol na konci chumlu, máte po závodě. Jediná cesta jak se dostat do popředí je trochu se probít. Hlavně ve 125 kde jsou motorky slabší“ 

 „Spousta jezdců se nechá zdeptat a jedou blbě za ostatními v závěsu. Hodně jezdců, kteří tě zdržují jsou rychlí v některých úsecích, ale pomalý na jiných. Nejlepší cesta jak je předjet je snažit se držet kolo na kolo v jeho rychlých úsecích a jakmile je v pasáži kde je pomalejší vrátíš mu chybu a předjedeš ho. Potřebné je zůstat si jistý při pokusech jet jinou stoupou. Tvůj soupeř tě často slyší a bude pod tlakem a udělá chybu.“

  Agresivní VS. špinavá jízda

„Lidé o mě smýšlí jako o agresivním jezdci“ říká Langston „to ale nemusí znamenat, že jezdím nečistě. Když mám v zatáčce kontakt s jiným jezdcem, nemyslím si vždy, že je to nečestné. Můžeme do sebe šťouchnout lokty nebo řídítky ale tak dlouho, dokud ho přímo nevytlačím, cítím že jedu fér.

Když někoho beru tím, že mu beru stopu při vjezdu do zatáčky je to asertivní jízda. Špinavá jízda je když oba vjedete do zatáčky na brzdách a jezdec který je vzadu naráží na jezdce před ním a „sestřelí ho“ záměrně. Také tělo na tělo, nebo v jet do někoho v zatáčce není moc fér.

Když si držíte svou stopu, trochu toho pošťuchování nikdy neublížilo, je to součást závodů.

 Prořvat si cestu dopředu

Populární a staletá technika jak jet agresivně, která nemůže ublížit a občas je efektivní je řvaní na tvoje protivníky.

„Tohle moc nefunguje na profesionální úrovni, ale když jsem byl amatér, doslova jsem děsil lidi a ty mě nechali předjet. Používal jsem to při vjezdu do zatáčky. Buď jsem řval nebo vytočil motor a často mě lidé uhnuly. Když nemůžeš jezdci před vámi rozhodit koncentraci aby se tě bál a lekl, častokrát ho přinutíte udělat chybu.“

 Druhá strana mince

Někdy se dostanete do opačné situace než jsme probírali. Máš skvělí start ale jsi pod tlakem od dotírajících soupeřů. Když se tohle stane, musíš bojovat ale v jiném směru. „ Když na mě někdo tvrdě tlačí, namísto přemýšlení o tom kde je a co dělá si držím svoji stopu. Můj táta mi říkal, že když ti je někdo za zadkem a cítíš se víc v pohodě jet na venek zatáčky, jeď venkem. Když ji projedeš rychle, není šance aby tě předjel. Když se pokoušíš jet jeho stopu aby tě nepředjel, zpomalíš vás oba. Párkrát byl někdo v loňské sezóně rychlejší než já. Většinou jsem si držel svoji stopu a když mě předjel, pokusil jsem se na něj zavěsit na kolo nebo dvě dokud jsem nevypozoroval kde bere lepší čas. Když jsem na to přišel, 9 z 10 závodů jsem ho znovu předjel v jeho pomalé sekci.

 

Co se stvrdlýma rukama...

Asi každému, kdo jezdí na motorce v terénu ztuhly ruce. Je tu mnoho teorií proč tohle vzniká. Základní je asi taková, že: „únava svalů nastává stejným stažením (omezeným rozsahem pohybu) svalu“. Blíže řečeno, při jízdě se snažíte držet řídítka pořád stejnou silou, proto se předloktí nepohybuje v plném rozsahu, jako jiné svaly. Tato stálá kontrakce svalu zapříčiňuje nalití předloktí krví a tím nedostatek kyslíku do svalu. Výsledek: ztuhlé ruce.

Řešení:

 
Omezte používání rukou
Při správném stylu jízdy, by jste měli motorku držet více koleny. To dovolí ovládat motorku dolní částí těla, kde máte větší, více používané svalstvo. Takže, když motorku nebudete kontrolovat a držet jen rukama, a ruce budete mít spíš k ovládání, nebudou tak unavené a vydržíte jezdit déle….
 
Posilujte předloktí:
Přivažte závaží na kulatinu (násada na koště) přes asi metr dlouhý provaz, na každém konci chyťte kulatinu a navíjejte a spouštějte závaží na provazu.
 
Používejte „mačkátka“. Buď pružinová nebo gumové kroužky, ty by měli mít různé barvy dle odporu.
 
Jestli máte doma činky, nebo v posilovně, vytáčejte je jenom v zápěstí. Další varianta s tyčí, nebo činkou, položené předloktí na lavici a vytáčení. Buď nadhmatem nebo podhmatem
 
Dále se dají použít techniky na bojové umění…
 
Snižte vibrace
Přidáte-li závaží na konce řídítek, omezíte jejich vibrace a tím i únavu předloktí. To platí hlavně u dvoutaktu, čtyřtakty mívají už vyvažovací hřídele. Dále proti vibracím, uložení řídítek přes gumové vložky v brýlích..

Zlehčete chod spojky

Pokud máte tuhou spojku, máte jistotu že právě tady vaše svaly dostávají dost zabrat. Řešením je zlehčení chodu spojky…

10 tipů proti ztuhlým rukám 

Každý, tím myslím opravdu každý se v nějakém bodě své kariéry trápí s tvrdnoucíma rukama. Ať jde o víkendového jezdce nebo profesionálního závodníka, ztuhlé ruce je něco, co potká každého. Sice tréninkovaného jezdce né tak rychle jako někoho, kdo jezdí jednou, dvakrát měsíčně. 

Tuhnutí a bolest rukou způsobují dva faktory: Kardiovaskulární kondice a technika jízdy. Pokud můžete zlepšit kardiovaskulární zdatnost a následně techniku jízdy problémy z rukami začnou mizet…. 

1)
 Jezděte 
„Více jezdíš.. …tím lepší budeš“ Slova Jeff Emig 

2) 
Srdce 
Už bylo řečeno, s větší kondičkou budou menší problémy se ztuhlým zápěstím. Jak Ricky Carmichael opakovaně řekl, jeho úspěchy patří tvrdému tréninkovému plánu. 

3) 
Dívejte se do předu 
Uvědomili jste si někdy, jak malé překvapení na trati může poslat Vaší tepovou frekvenci k výšinám? A následováno ztuhlým zápěstím? Koukejte do předu ve snaze předcházet takovým překvapením. 

4) 
Držte rovnováhu 
Při jízdě buďte tak aby Vás motorka spíše tlačila než táhla – přesunout se na předek při akceleraci a do zádu při brzdění. Hlavní idea je zmírnit práci rukou, aby jste na nich tolik nevyseli. 

5) 
Vše je v nohách 
Stisknete a hýbejte motorkou nohami. 

6) 
Uvolněte se, prosím… 
Povolte stisk, ruce a zhluboka se nadechněte kdykoliv budete moct. Doopravdy na to myslete když budete jezdit. Na rovinkách, nebo ve vzduchu nad skokem se uvolněte, z relaxujte.. 

7) 
Mějte vše O.K. 
Nechcete aby stav Vašeho vybavení – motorky – vás nutil makat ještě více než musíte. Ujistěte se že pérování je nastaveno jak by mělo být, pozice řídítek, páček, gripy (hefty) jsou vám přizpůsobeny Vám, jen jak je to možné. Můžete postřehnout, že se Vám jede lépe s řídítky více dopředu nebo dozadu a podobně. 

8) 
Nechte krev proudit 
Rozhýbejte se před tím než se poprvé rozjedete na trať. Rychlí proběhnutí v depu nebo jiné cvičení na rozpumpování Vám zlepší oběh v rukách. Jakmile budete na trati, oběh se sníží do Vašeho rytmu. 

9) 
Pijte!!! 
Mějte vždy dostatek tekutin! 

10) 
Dýchejte 
Zapomenout dýchat při ježdění – jakkoliv blbě to zní – patří mezi nejvíce rozšířené příčiny tuhnutí rukou mezi začínajícími jezdci. Dbát na dýchání Vám i pomůže zůstat uvolněný.

 

Dýchání

Kdo potřebuje připomínat jednu z nejdůležitějších lidských činností? Myslím, že téměř každý z nás. „dýchej“ je jedna z nejpoužívanějších zpráv která jde od trenérů ke sportovcům. Motokros nevyjímaje. Zde je příběh z prostředí amerického superkrosu v Anaheimu.

 Ryan Villopoto se poprvé účastnil závodu v superkrosu a po předjetí Dercy Lange vedl v hlavním závodě než jej předjel Andy Short. Druhé místo v prvním závodě superkrosu byl úžasný výsledek a Ryan se i hodně přiučil:

 „Všechno šlo dobře a viděl jsem Andrewa dohánět mě. Začal jsem se děsit, blbě dýchat a to mě „napumpovalo“ pak mě Andrew začal dohánět o dost rychleji. Určitě potřebuji dýchat více když jsem tam venku. Myslím, že jsem se nadechl tak 3krát za kolo…  …na cílovce, a potom, nevím jestli jsem dýchal nebo ne.“

 Tak, i když zatnete svaly před řadou skoků, nezapomeňte dýchat. Dejte si do podvědomí, že když jste ve vzduchu nad skokem – nádech! – když máte chvilku kdekoliv na trati – nádech!

 Vsadíme se, že uvidíte rozdíl nejen na času za kolo, ale i na vaší výdrži.

 
Jak na polepy

Jedna z nejjednodušších věcí, jak můžete vylepšit váš „bike“, nebo pokud nechcete mít sériovou, jsou nové polepy.

Při samotném lepení je nejdůležitější trpělivost a precizní dotek. Tedy pokud nechcete mít vrásky, zbytečné přehyby či vzduchové bubliny jako doplněk polepu.

Pokud jste jako já, při vašem posledním lepení se vám podařilo zachytit tolik vzduchu v bublinách, že by vám vystačil na týden života v podmořském městě Atlantida.

 Začínáme:

 Než začnete, zkontrolujte, jestli máte vše potřebné po ruce. Fen na vlasy nebo horkovzdušnou pistoli – pokud pracujete v chladu, v noci a podobně – nahřáté polepy jsou ěkčí, poddajnější a jednodušší na nalepení. Dále nějaký čistič a hadřík aby jste očistily plasty od zbytků starého lepidla a jiných nečistot. Žiletka se vám může hodit při oškrabávání starého lepidla (když nepomáhá čistič nebo je moc tvrdé), zaříznutí polepu a propíchnutí vzduchových bublin.

 Tip.

Vždy mějte čistou motorku. Polepovat špinavou je nejlepší cesta k nezdaru.

Pokud je venku pěkně, sluníčko, teploučko, jděte ven. Sluníčko pomůže místo horkovzdušky nebo fenu a lepení bude mnohem jednodušší.

Při polepování krytů chladičů – prsou – sundejte sedlo. Polepy jsou většinou zahnuty až pod sedlo.

Nejdůležitější:           Udělejte si na lepení dostatek času. Spěch je nejlepší cesta k neúspěchu, a nikdo nechceme takhle utratit vydělané peníze za zničené polepy.

 1)     Odstraňte staré polepy a varovné nálepky. V dnešní době bývají sériové polepy dost slabé, že se dají odstranit jako jeden kus (nalepte je na nějaký hladký podklad aby jste je měli jako rezervní). Staré polepy z 90. let se trhají kousek po kousku. Varovné nálepky je jiná věc. Ty se trhají jakmile se je pokusíte odstranit. Opět, nahřání ulehčí jejich odstranění v celku.

 

2)    Po odstranění starých polepů je zapotřebí odstranit zbytky lepidla. Použijte čistič, hadřík a ujistěte se, že jste odstranili nejen zbytky lepidla, ale i ostatní špínu jako hlínu, všude tam, kde má býtnový polep.

 

3)    Pokud se váš čistič zcela nevypařil,jelepší jejsetřít vlhkým hadříkem a poté vytřít do sucha. Zbytky čističe by mohli poškoditnové polepy.

4)     Při nalepování je nejlépe začítv největším rohu. Odloupněte kousek polepu s fólie -NIKDY NEODLUPUJTE CELOU FÓLII před tím, než si ji vyměříte. Lehcenalepte odlepený roh na místo kam patří a očima zkontrolujte, jestlisedí polep v celém obvodu na svém místě. Díry na šrouby jsou dobrápomůcka, jako záchytný bod. Jakmile jste si 100% jisti, odlepte celoufólii.

5)     Pokud má váš polep ramena jako bývají na krytech chladičů, jejich konce jemně přilepte. Jen na kousíček aby šly lehce odlepit a nevyseli dolu mezitím co budete pracovat na střední části. Ve střední části, začněte od rohu který jste přilepily a lepte polep směrem dozadu. Dělejte to po malých kouscích a sledujte jestli se vám neudělala bublina. Pokud ano, jemně polep strhněte dokud se nedostanete k bublině a znovu přilepte. Jak nalepujete střed, mrkněte občas na ostatní části jestli jste někam neujeli. Jakmile máte střed nalepený, dolepte stejným stylem i ramena. Při polepování masky – tabulky – začněte v levém horním rohu a jděte do pravého spodního.           Na levé zadní tabulce začněte ze předu. Používáním stejné techniky nalepte střed, kde je plast prohnutý. Poté nalepte spodek a na konec vršek polepu. Pravá zadní tabulka bývá velmi obtížná.Na většině motorek je pěně prohnutá kvůli tlumiči výfuku. Obzvlášť u 4-taktů. Návod na její polepení je níže.

6)     Mnoho polepů mívá problematická místa, kde je těžké je přizpůsobit tvaru plastu (pravá zadní tabulka) bez zachycení bublin a zkrabacení. Nahřáním práci ulehčíte. Hlavní je být velmi trpělivý při dělání těchto částí.

7)     Po dolepení, jděte krok zpět a podívejte se na polepy z blízka jak jsou nalepeny. Pohled z jiného úhlu, pod jiným světlem vám pomůže odhalit vzduchové bubliny. V závislosti na jejich umístění se rozmyslete jestli je propíchnout nebo polep odtrhnout zpět a nalepit ho s větší precizností. Osobně preferuji ten druhý způsob a snažím se vyhnout propichování za každých okolností. Ať to stojí co to stojí, snažím se bubliny odstranit zpětným odloupnutím.

8)     Když máte vše nalepeno, zkontrolováno, pořádně silou třete po polepech aby jste měli jistotu, že se pořádně lepidlo přilepilo. Jděte přes rohy a okraje polepu s fenem nebo horkovzduškou aby se rohy „přitavily“ k plastům. Nemíním tím je úplně roztavit, nejděte proto – obzvlášť s horkovzduškou – příliš blízko. Působením tepla a tlaku zabráníte pozdějším odloupnutím polepu.)

  
9)     Při polepení podkladu pod čísla na bočnici si pomožte jednou rukou a trochu bočnici narovnejte. Jde to lépe, když lepíte na rovnější plochu a jdete po mírnějším ohybu.

 

 Pravá bočnice

Většina pravých bočnic bývá více zakřivená kvůli tlumiči výfuku (pokud máte výfuk na druhé straně – viz Husaberg, tak se na mě nezlobte). Je to většinou nejtěžší část na nalepení ale věřte/nevěřte je tu i jednoduchá cesta k bezproblémovému nalepení.

a)     Odlepte celou nálepku z fólie a něžně ji přeložte k plastu. Očima ji řádně umístěte! Začněte od zadu a jděte pomalu středem až dopředu. Představte si hodiny, jít od 9hodin ke 3hodinám.

 b)     Jakmile je střední pruh nalepen, rozdělte si polep na čtvrtiny, jako hodiny. Z přesného středu jděte k 6hodinám. Pracujte ve čtvrtině od 3 do 6 hodin.

 c)     Stejným způsobem dolepte čtvrtinu od 6 do 9 hodin

 d)     Horní část je definitivně nejtěžší. Zhluboka se nadechněte a začněte od 12 hodin k 9 hodinám. Práci ulehčí opět fen nebo horkovzduška ale moc to nepřežeňte, aby se polep teplem nezhroutil.

 e)     Závěrem přilepte čtvrtinu od 12 do 3 hodin. Jelikož je polep původně plochý a je namáhán v místech kde se plast zakřivuje, je dobrý nápad zahřát plast po celém povrchu aby se lepidlo skutečně a dobře chytlo.

 Text: Chris Williams, chlápek od Factory Effex. Fotky: Donn Maeda

Originál na www.transworldmotocross.com/mx

 

Zatáčení ve vzduchu

Jak se připravíte na nadcházející zatáčku? Jestli jako většina hobíků / amatérů tak nijak. Pokud se podíváme na profíky, ti to dělají každou druhou sekundu. I ve vzduchu.

 Jednoduchá věc jako změnit směr na odskoku nebo ve vzduchu dokáže seříznout drahocenný čas na kolo, dáním přímější stopy.

 Změna směru za letu je něco, co potřebujete aby jste byli rychlí. Skoky se zatáčkou hned po dopadu nejsou výjimkou. Pokud se nasměrujete do směru hned ve vzduchu, ušetříte nejeden pohyb na zemi a tím i čas. Také to pomůže aby vaše jízda byla plynulejší a motorka měla nejrychlejší stopu.

 I.

„Na skoku jako je lavice opouštím hranu nakloněný na stranu kam přicházející zatáčka směřuje“Je důležité se s tratí dobře seznámit, vědět přesně kam co následuje po každém skoku.Mnoho skoků vám svou nájezdovou hranou zastíní výhled. Když trať znáte, víte dopředu kterým směrem se máte ve vzduchu natočit.

 „Když opouštím zem, vlastně zatáčím proti směru. To způsobí, že se moje motorka gyroskopickým efektem natočí do směru kudy chci jet. Jakmile jste ve vzduchu, máte motorku nakloněnou a zatáčíte opačně, motorka se otočí okolo a nastaví vás perfektně na zatáčku. Je to těžké vidět na fotkách, ale trefím dopad blízko 40 stupňům napravo, to znamená, že začínám točit ve chvíli, kdy kolo trefí hlínu“

 II.

„Další, více pokročilá věc na zkrácení času na kolo, je vystrčit nohu již ve vzduchu. Když se zamyslíte, zatáčku která je sevřená jako ta, do které jsem jel já, mě nutí zvednout nohu ze stupačky pro balanc a stabilitu. I když to vypadá jako minimální úkon, sundání nohy ze stupačky vezme chvíli času i vaší koncentrace. Zpomalím za letu, kdy akcelerovat stejně nemůžu a sundám nohu před tím, než vůbec trefím zatáčku.“

 „Jak jsem řekl, nezní to jako mnoho, ale to všechno se přidá k dobru. Nejenom ušetříte nějaký čas a energii, ale také pohyb vaší motorky je hladší a plynulejší“

 Tohle je pokročilejší technika a je více náročná než pouhé zatočení ve vzduchu, proto buďte opatrní. Při dopadu je snadné chytit nohou o zem a zvrknout kotník či vytočit koleno.“

„Se všemi těmito malými triky, tu nejdůležitější věcí je koukat vpřed, tak daleko, jak jen můžete. Mé největší doporučení je koukat za vzduchu do přicházející zatáčky, vybrat stopu a potom se dívat vpřed, na další překážku.

 Vždycky koukejte dopředu a nemarněte čas zvažováním již vámi vybrané stopy. Jednou si stopu vyberete, držte se jí a ani na sekundu nemyslete jinak…“

 

Spánek

Pokud jsi jako většina z nás, jsi v pátek vzhůru, hluboko do noci, pracující na své motorce, i když víš, že musíš v sobotu vstávat časně ráno, aby jsi byl na trati včas. Po tom všem, co je důležitější než tvoje motorka? Řekl jsi Spánek? Asi ne, co? A navíc, jsi mladý, můžeš se vyspat za 5 nebo 6 hodin za noc, ne? Nenalhávej si. Věř nebo ne, nedostatek spánku může být to, co tě zadržuje před dosažením svého potenciálu na trati. Motokros vyžaduje rychlé reakce, výdrž a silné svaly. Bez dostatku spánku můžeš zapomenout na tyhle věci. Kdokoliv, kdo myslí závodění vážně, musí věnovat stejnou důležitost správnému spánku jako údržbě svoji motorky.

 Spánek:

 Je jednoduché si myslet o spánku jako o ztrátě času. Mnoho Američanů se snaží vyspat za co nejkratší dobu, aby měli čas na důležitější věci. Ale spánek je právě jedna z nich. Během spánku, náš mozek a tělo přecházejí do opravárenského módu: buňky se rozdělují rychleji a zbavují se odpadního materiálu, svaly se opravují samy, bojujeme s infekcemi a mozek třídí informace o tom, co jsme se naučili. Věda se pořád učí o tom, co se fyziologicky ve spánku děje, ale vědí co se stane když nemáme dostatek spánku.

Lidé, kteří zanedbávají spánek mají zkušenost s psychickými a fyzickými zdravotními problémy.

Pro motokrosaře, nedostatek spánku může mít vážné následky. Studie ukázali, že vedle alkoholu je únava hlavní příčinou automobilových nehod. Když nedostatek spánku způsobí dopravní nehodu, představte si, jak tě to ovlivní na trati, kde bleskové rozhodování a rychlé reflexi jsou rozhodující k přežití. Ať jsi profesionální závodník nebo víkendový jezdec, spánek by měl být tvou prioritou. To je bez debat. Bez řádného spánku, tvoje reflexi se zpomalí, trvá ti déle zpracovávat informace, zhorší se ti smysl pro humor a jsi náchylnější na nemoci.

 Kolik spánku je potřeba?

Průměrná osoba potřebuje 8 hodin spánku, ale někteří potřebují málo, například 6 nebo hodně jako 8 hodin. Nejlepší cesta jak přijít na to kolik hodin spánku skutečně potřebuješ, je chodit několik nocí brzy spát, aby jsi měl čas probudit se přirozeně a cítil se svěže. Studie ukázali, že lidé závislí na budíku nemají dostatek spánku. Když chodíš spát v určitou hodinu, neměl by jsi potřebovat budík a měl by jsi se vzbudit sám.

Je pravdou, že někteří lidé se vzbudí sami po 6 hodinách spánku. Atleti, kteří mají fyzickou zátěž potřebují více spánku pro plnou regeneraci. Když posilujeme, naše svaly jsou roztrhané a odpočinkem se sami zotaví a zesílí.

Jakmile odhalíte kolik času potřebujete na spánek zkuste zůstat na tomto rozvrhu přes týden. Není to jen jedna noc před závodem která se počítá, ale kolik spánku máš během týdne. Nastavení času kdy jít do postele zní dětinsky, ale nebude trvat dlouho kdy tělo ti poděkuje…

 Co dělat když nemůžu usnout?

Mnoho z nás má nepříjemnou zkušenost, když noc před nadcházejícím důležitým závodem nemůže usnout. Vědci však odhalili, že chybějící spánek z noci před důležitým dnem nemá škodlivý efekt když máš dostatek spánku během týdne před tím.

Každopádně, pokud máš problém dlouhodobě usnout, měl by jsi zjistit proč.   - 

 Přeskoč kofein

Mnoho z nás bez kávy nemůže žít. Odpolední káva nebo káva po večeři působí i mnoho hodin poté, když se snažíte usnout. Snaž se nepít kávu nejméně 6 hodin před tím, než jdeš spát.

 Řekni ne nočním sklenkám

Spousta lidí zjistila že sklenka vína nebo dvě jim pomůže uvolnit se, když jsou venku na společenské akci a pak myslí že víno jim pomůže se dobře vyspat. OMYL. I když alkohol ti pomůže usnout rychleji, nedovolí ti hluboce usnout a když se probudíš, cítíš se rozlámaný a unavený.

 Změň svůj program

Posilovat časně dopoledne nebo ráno ti může pomoci v noci lépe spát. Jak by ne. Pokud posiluješ pozdě odpoledne, nebo makáš hodně tvrdě, můžeš mít problém usnout. Cvičení zvýší tvůj metabolismus, a stejně jako kofein, ne jenom když cvičíš ale i hodiny potom což nejde dohromady s pro tělo přirozenou tendenci ulomovat metabolismus když jdeš spát.

 Pozor na přetrénování

Nemoci usnout je klasickým příznakem přetrénování. To je proč většina profesionálních závodníků netrénuje den před závody, a když tak jen lehce. Přetrénování může vést k nemoci a zkrátí jakýkoliv zlepšení kterého se snažíte dosáhnout.

 Nauč se být v pohodě 

 Stres a úzkost jsou nejrozšířenější příčiny pro nespavost. To je proč noc před velikým závodem se najdeš šmejdit po baráku v pyžamu. Když tvá mysl chodí kolem nějakého problému znovu a znovu do kola (jako jak mít dobrý start), nebo když cítíš úzkost pokaždé když jdeš spát potřebuješ změnit zvyky. Jedna cesta jak se zmírnit noční stres je vytvoření si noční rutinu.

  1. Přeskoč večerní zprávy. Studie ukázali, že ve skutečnosti sledování TV před spaním prodlužuje čas než usneme.

  2. Čtení knih a časopisů uspí každého, kromě Alberta Einsteina.

  3. Odhlas se z internetu. Netrav čas u monitoru počítače když jdete spát.

  4. Nebilancuje s tvými účty. Nepotřebuješ být pod tlakem, že musíš vyhrát příští závod aby jsi si mohli koupit synovy nové boty.

Pokud pořád nemůžeš usnout, napiš si věci o které máš strach na papír. Když si uděláš seznam, snaž se už na ně nemyslet, a namluv si, že počkají do rána.

 Zastavte ranní nespavost

Nemoci večer usnout může být příznakem stresu a úzkosti, probouzení se ráno může být příznak deprese. Když často nemůžeš ráno spát, měl by jste mluvit se svým doktorem. Klinická deprese je často něco, co potřebuje lékařskou péči. Hodně lidem nedohází, že deprese není jen problém v jejich hlavě, ale může být zapříčiněna fyzickými problémy, které by měli být léčeny.

 Samozřejmě pokud jsi v depresi, že nemáš dobré výsledky a dobré výsledky nemáš jelikož se nemůžeš pořádně vyspat…   Tak to máš pech!

 

Mazání řetězu

<!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } H1 { margin-bottom: 0.21cm; page-break-after: avoid } H1.western { font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 24pt; font-weight: bold } H1.cjk { font-size: 24pt; font-weight: bold } -->

Každý má svou metodu jak se starat o řetěz a dobře ho mazat. Tedy, pokud se vám nelíbí skřípot řetězu a mlácení o kyvku, zde je pár rad…
Příliš mnoho maziva je skvělé pro držení se prachu a špíny. Udržovat řetěz, pastorek a rozetu v čistotě aby se olej /vazelína, nebo co používáte/ nehromadilo prodlužuje životnost. Také nezapomeňte namazat řetěz po každém umytí motorky / nebo jízdě vodou.
Nepoužívejte příliš mnoho maziva! Méně a častěji je daleko lepší.
Nastříkejte řetěz zevnitř. Odstředivá síla rozvede olej ven, k hranám řetězu.
Pro lepší přilnavost maziva je lepší nastříkat řetěz hned po jízdě, teda pokud není moc zašpiněný, kdy je ještě teplý.
Ať se děje co se děje, nikdy nepoužívejte zadní kotouč jako pozadí pro nástřik maziva. To není dobrý nápad...

 

Správné napnutí řetězu

Tento článek bude pro každeho kdo ňáký čas jezdí bude asi ažabsurdní, ale začátečníkovy může pomoci pochopit proč a jak napnout řetěz právěna tu určitou vzdálenost.

 

Jak se vaše kyvka pohybuje nahoru a dolu v plném rozsahu chodu tlumiče, nastavení vašeho řetězu je od uplně povoleného do napnutého a zpět do povoleného. Bod, kdy je řetěz nejvíce napnutý, je ten kdy je tlumič natolik stlačený, že zadní osa, osa kyvné vidlice a řetězové kolečko na motoru jsou v jedné rovině.

 

Postup při napínání řetězu:

- Lihovou fixou si udělejte značky na střeru osy kyvné vidlice a osy zadního kola.


- Povolte zadní osu. Ze stahovací kurty udělejte smyčku kterou uvažte kolem koncovky výfuku a konce kyvné vidlice. Kurtu stahujte do té doby,dokudse tři výše uvedené body nedostanou do jedné roviny. K tomu aby jste to poznali, vám pomůže obyčejný svinovací metr, který přiložíte ke značkám které jste si zakreslili na osách.


- Pokud máte kyvku ve správné poloze, nastavte řetěz tak, aby jen přilehl k rozetě. Zatočte kolem aby jste se ujistili že se otáčí hladce.



- Jakmile máte řetěz nastaven,zkontrolujte jestli je kolo správně srovnáno v kyvce. Asi nejjednodužší způsob jak to zjistit, je vzít metr a změřit vzdálenost od konce kyvky ke kostičce ve které je usazena osa.


-Teď můžete pomalu povolit kurtu.

 
 
 
Jak začít

1. Taťka motorkář 
Pokud jste otec, a chtěl by jste ze svého syna (dcery) vychovat nového závodníka, je to super. Ale pozor, pokud máte sen vychovat nového Bubbu Stewarta (u nás Martin Michka), pamatujte, že Vaše dětsko musí závodit protože CHCE! Musíte být opatrný aby jste něj netlačili moc tvrdě. 
Děti nemusí závodit, aby se bavily. Ale pokud mají vlastnosti a talent, jděte po tom. Nezapomínejte jim pak být oporou po celou dobu kariéry… 

2. Věnujte čas tréninku 
Bez nutnosti říkat, jako začátečník nechcete přijít na trať a hned odjed závod. Krom jiných tréninků, když najdete trať kde budete závodit, zjistěte si kdy je otevřena a zajeďte vyzkoušet a najet pár kol. Pomůže Vám to být s tratí více zblýžen a budete vědět co Vás v závodě čeká. 
- je zde nějaký výskok, dvoják, velká lavice? 
- jaký je start, kamenný, písčitý, hlína nebo koleje? 
To je pár věci na které se zaměřit během tréninku před závodem. 

3. Zamyslete se nad profesionální pomocí 
Nic neplatí víc, než začít jezdit správným správně. Správným stylem. Přihlásit se do motokrosové školy nebo brát lekce od zkušenějšího Vám pomůžou zvednout schopnosti a zábavu na trati. Pár adres na školy u nás: - v sekci motokrosové školy


4. Zjistěte kde závodit 
Bude chtít jezdit příležitostně nebo celý seriál? Na poprvé budete chtít spíše zkusit místní závod, který bude vyhovovat Vám, i Vaší motorce. Odtud se můžete poohlížet po celém seriálu. 

5. Zapište se do správné třídy 
Nechcete hned jet závodit se zkušenými, ostřílenými jezdci. Není se za co stydět, jezdit v hobby třídách než se vyjezdíte. Sice i zde budou tací, kterým nejde o postup ale o sbírání věnců v lehčí konkurenci. 

6. Nebojte se zeptat o pomoct 
Když jste na „domácí“ trati, zkuste dát řeč s ostatními jezdci o místních závodech nebo o rady v ježdění. Domluvit si třeba společný trénink není určitě na škodu. Lepší než jezdit sám…

 
Trénink

Hodně lidí si při myšlence o síle představí někoho jako Arnold Schwarzenegger nebo Herkules. Když se nad tím zamyslíte, Arnoldovo tělo by na motokrosové trati nebylo moc platné. Nekoukáme mít veliké svaly, i když v dobré míře mají své výhody – při pádu chrání kosti a klouby. Chceme si vybudovat silné, pružné svaly, pro největší uplatnění na motokrosové trati…

Pár zásad:  

nepřepínejte se! Pokud jste unaveni, a bez síly uberte. Chcete zesílit a ne se zrujnovat…

 jeďte podle sebe! Každý jsme jiný a každý si musí najít svoji rovnováhu v ježdění, posilování i jiných cílů v životě…

 tlačte se! Pokud se nebudete nutit něco dělat, nebudete mít úspěch mezi konkurencí. Nesmíte se tlačit tak moc, aby jste se přepínali. Potřebujete si najít svoji rovnováhu.

 

Výběr motorky 
GasGas GAS GAS Španělsko
HONDA HONDA Japonsko
HUSABERG HUSABERG Švédsko
HUSQVARNA Husqvarna Itálie
KAWASAKI Kawasaki Japonsko
KTM KTM Rakousko
SUZUKI Suzuki Japonsko
TM Itálie
YAMAHA Yamaha Japonsko
 
Všechny tyto značky vyrábějí tyto velikosti motorek
50ccm - 2T, 5-8let. automatická převodovka, ve čtyřech velikostech
65ccm - 2T, 7-12 let, už mají manuální řazení a spojku
85ccm - 2T - vyrábí na malých a velkých kolech.
125ccm - 2T
250ccm - 2T
250ccm F - 4 takt
450ccm F - 4 takt

Koupě jeté motorky

        Při koupi nové motorky máte dvě jistoty , že je bez závad a že ztratí na ceně dřív než jí nastartujete . U teréních motorek to platí dvojnásob. U jeté motorky si nejstejisti ničím, ale můžete najít kousek , který má už různé doplňky (třeba laďák) a máte tak šanci ho posléze prodat za stejnou cenu za kterou jste ho pořídili . Trik je vědět po čem se koukat.

                    

1)     Vyberte si motorku kterou chcete

Určete kolik na vysněný „bike“ hodláte utratit a poté co by jste chtěli. Prohlídněte různé katalogy a časopisy kde by jste mohli něco najít o vámi vybrané motorce nebo jděte k prodejci vámi vybrané značky…

2)     Najděte vybraný „bike“

Podívejte se po něm všude možně. Na internetu je spousta adres: www.motorky.comwww.motorkari.czwww.annonce.czmotoinzerce.cz,tipmoto.cz  dále pak prolezte inzertní noviny (annonce, ČMN), bazary a podobně… Prostě všechno kde se ojeté motorky dají nalézt, nevzdávejte se hned když nemůžete tu pravou najít, někde tam bude, jen hledejte…

3)     Jděte se na ni podívat

Tady asi začne sranda. Chcete tu nejlepší za co nejlepší cenu, ale o co víc chcete mít jistotu že je v dobrém stavu. Nebojte se běhat okolo motorky a rozebrat ji skoro do šroubku. Všechno to je hra o ceně….

4)     Vědět po čem se dívat

Vědět po čem se dívat je velmi důležité. Níže nabízíme tabulku věcí, po kterých by jste se měli koukat. Tabulka vám napoví jak se majitel o motorku staral a jak moc byla udržovaná

a)     zeptejte se po servisní knížce pokud ji má a nikdy nekupujte motorku které nesedí čísla rámu s technickým průkazem (endura)

b)     Pamatujte, že s největší pravděpodobností byla motorka na závodech, a lepší koupě je nezávoděné motorky. Avšak mnoho jezdců dbá na jejich reputaci a udržuje motorku v dobré kondici a podle manuálu

 
Gumy, brzdové destičky, řetězová sada:

Tyto součástky odcházejí nejrychleji, a jestli je budete muset vyměnit takřka ihned po koupi, započítejte je k ceně motorky (přibližné ceny: gumy 3000,- destičky – 800,- řetězová sada – 3000,-)

Vzduchový filtr:

Filtr by měl být prán téměř po každé jízdě. Dejte si čas a podívejte se pod sedlo. Jestli je filtr od hlíny a jiných nečistot nebo je potrhaný, představte si kolik z toho se dostalo do karburátoru a válce – to není dobrý

Přední vidlice

Zkontrolujte jestli netečou gufera na předních vidlicích. Stlačte je několikrát za sebou vidlice nebo se jeďte projet. Pokud je na kluznicích olej, znamená to že budou potřeba vyměnit (přibližná cena: 1500,-).

Rám:

Zkontrolujte rám jestli není někde zlomený. Pokud ano, jděte pryč. Pokud barva na spodní části rámu (pod motorem a okolo stupaček) je pryč, jo to dobrý odhad že byla ježděna tvrdě. Není to nic špatného, jen to mějte na paměti.

Plasty:

Nic závažného. Prozradí jen více o péči majitele. Pokud jsou celé poškrábané, rozlámané asi motorka nedostala péči jakou si zaslouží. Prohlédněte nádrž jestli není zpravovaná nebo někde neteče. Dobrá otázka je " proč je na motorce startovní číslo , když byla ježděna jen hobby "

Vršek motoru

Zeptejte se, kdy naposledy byl měněn píst, pístní kroužky, ventily a podobně. Intervaly si můžete zjistit od prodejce. Pokud máte, vezměte si sebou tlakoměr na válec. Zde jsou některé hodnoty tlaku ve válci u dvoutaktu:         
  
                                                          80ccm :okolo 150PSI
                                                      125ccm: 195-210PSI
                                                      250ccm: 235-250PSI

Pokud jsou hodnoty nižší, píst a kroužky by chtěly vyměnit. Další peníze navíc (zhruba 5000,- u dvoutaktu).

Ložiska

Ložiska jsou dobrou známkou jak byla motorka udržována. Zkontrolujte vůli v předním a zadním kolem kmitáním ze strany na stranu. Když je motocykl na centrálním stojánku a zadní kolo je ve vzduchu, zkontrolujte přepákování nebo kloub tlumiče. U přepákování je dovolena minimální vůle. Zabrzděte přední kolo a pohoupněte motorku dopředu dozadu aby jste zkontrolovali ložiska v krku. Nikde by jste neměli cítit vůli. Pohledem zkontrolujte ložiska na zadní vidlici všímejte si množství vazelíny.

Spojka

Zkontrolujte chod spojky. Jestli při vymačkávání nikde nedrhne nebo není lanko opotřebené. U hydraulické, koukněte jestli někde neprosakuje kapalina. Koukněte jak daleko je spojkové lanko nataženo aby jste viděli kolik života spojka ještě má. Pokud unáší nebo nevystavuje, bude s největší pravděpodobností nutná její výměna nebo jejích částí.

Převodovka:

Tady se moc nepozná, krom toho jestli tam jdou rychlosti lehce, přesně a nevyskakují.Pokud vydává nelibé zvuky asi něco bude špatně – to platí o celém motoru (spojka může u některých motorek malinko chrastit, to se ztlumí po vymáčknutí)

Závěrem

Prohlídněte si ji celou. Koukněte pod nádrž, pod sedlo jestli jsou čisté či byly umyty plasty 10minut před tím než jste přišli. Koukněte na řídítka jestli nejsou ohnuté a rám jestli je rovně. A to nejdůležitější: Nebojte se položit kritickou otázku ohledně stavu motorky!!!

 5)     Smlouvejte

To co by jste měli udělat je, ohodnotit motorku podle toho co jste viděli a z té ceny neustoupit. Zdá se to logické ale při koupi vysněné motorky jsme často zaslepeny vidinou, že ji budeme mít večer v garáži. 

 

 101 Rad od profíků  
 
Nejsem překladatelem těchto rad a tipů, do složky pokec můžete nějaké přeložit

1. DÍVEJ SE DOPŘEDU 
"Nedívej se jen za přední blatník. Snaž se vždy dívat dopředu. Pomůže ti to předvídat možné překážky, které tě na trati čekají. - Ryan Hughes

2. STYL JE ZÁKLAD 
"Pokud jsi začátečník, tak věnuj své úsilí na vývoj správného jízdního stylu. Pozoruj profíky jak jedou. Pokud máš správný styl, tak rychlost se dostaví mnohem rychleji. - Josh Hansen

3. V PÍSKU SE MUSÍ PLAVAT 
"Pokud jedeš po písečné trati, tak základem rychlé jízdy na tomto povrchu je "proplouvat" zatáčkama a obtížnýma pasážema. Písek pohlcuje veškerou tvou hybnost - dopřednou rychlost, tzn. používání klasického stylu tady nefunguje. - John Dowd

4. JAK PROJET ODVRÁCENOU ZATÁČKU 
"Tady hrozí podklouznutí obou kol. Proto v takové zatáčce je mnohem důležitější rozvážnost (trpělivost) ataky cit v ovládaní plynu,než rychlost. - Branden Jesseman

5. PŘIPRAV SI SVÉ MÍSTO NA STARTU 
"Pokud je podkladem beton, tak jej očisti od hlíny a dalších nečistot. Ujisti se, že nemáš pod blatníky uschlé bláto, které by se mohlo odloupnout a spadnout do stopy během přípravy motocyklu na startu. Může to způsobit, že budete hrabat na místě - Ernesto Fonseca

6. NEJEZDI STEJNOU STOPU JAKO TVŮJ SOUPEŘ 
"Pravidlo číslo jedna je - nejezdi za nikým. Musíš předvídat, a proto musíš zkoušet různé stopy. Pokud před tebou jede jezdec, kterého chceš předjet a on jede vnitřkem, tak ty musíš volit stopu venkem snažit se jej předjet. Pokud jede venkem, tak musíš volit stopu vnitřkem a odříznout ho. Pamatuj si, že nikdy nikoho nepředjedeš, pokud budeš používat stejnou stopu jako tvůj soupeř. - Kevin Windham

7. ZAKONČUJ TRÉNINK V RYCHLÉM TEMPU 
"Trénink před závodem zakončuj v rychlém a drsném tempu - v závodním tempu. Tak odjedeš z trati v tempu, ve kterém bys chtěl nastoupit do závodu. Nikdy jen tak nekruž posledních pár kol v tréninku. - Ricky Johnson

8. PŘÍPRAVA VĚCÍ PŘED ZÁVODEM 
"Den před závodem si nachystej a zkontroluj všechny věci. Pokud to budeš dělat ráno před závodem, tak určitě na něco zapomeneš. Pokud je možno, tak je lépe naložit si všechny věci do auta již večer před závody, nezapomeneš tak kanystr nebo stojan. - Nick Wey

9. BUĎ UVOLNĚNÝ 
"Pokud jsi uvolněný, může pak tvé tělo lépe reagovat na podněty přicházející z motocyklu tzn. rychlejší změna pozice těla podle překážky na trati. Pokud přesunuješ váhu těla kvůli lepší přilnavostli zadního kola k terénu nebo ve skoku pro korigování směru letu... vše jde lépe, pokud jsi uvolněný. - Sebastien Tortelli

10. V KOLEJI MĚJ ŠPIČKY NAHORU 
"Pokud máš jet ve hluboké koleji, tak musíš opravdu zodpovědně mít špičky nahoře abys nezachytil o okraje koleje. Taky pomáhá nasměřovat špičky k motocyklu (k motoru). - Kevin Windham

11. UDRŽUJ RAMENA ROVNOBĚŽNĚ S ŘIDÍTKY 
"Pokud zatáčíš, tak vždy drž svá ramena rovnoběžně s řidítky. Když tohle budeš dodržovat, tak nebudeš mít problém v zatáčkách a hlavně v zatáčce s kolejí (tobogánech). - Broc Glover

12. NEOBÁVEJ SE KOLEJÍ 
"Většinou, když jezdec vidí koleje, tak je objede a myslí si, že bude rychlejší. Špatně! Pusť se do nich! Odlehči předek prudkým přidáním plynu a přesunutím váhy dozadu. - Scott Sheak

13. ŘIĎ ZADKEM 
"Když vyjíždíš ze zatáčky, tak přitlač zadek do sedla, nikoliv ven ze zatáčky. Tím se zlepší zatížení zadního kola a umožní lepší výjezd ze zatáčky. Vystrčením zadku ven nám hrozí podklouznutí zadního kola slide. - Sean Hamblin

14. PLYNULÉ PROJETÍ ZATÁČKY 
"Plynulé projetí zatáčky lze docílit tím, že budeš dělat několik činností najednou: : přestaneš brzdit, dosedneš na motorku a nakloníš ji. Po dosednutí se ti stlačí pérování a díky tomu se motocykl mnohem snadněji naklání. - Ryan Hughes

15. ZNALOST TRATI 
"Na nové trati v den závodu, se nejprve soustřeď na nebezpečné překážky. Pak si teprve dělej starosti s rychlostí. Jakmile najdeš tempo, tak začni hledat alternatívní stopy pro předjíždění. Pak si je zkoušej najet co nejrychleji. " - Ricky Johnson

16. LOKET NAHORU
"Při průjezdu zatáčkou se snaž držet venkovní loket nahoře. Takhle pomáháš přenášet váhu na přední kolo, které má tak lepší přilnavost k terénu - lépe drží a neustřelí." - Travis Preston

17. NEVZDÁVEJ SE
"Ikdyž nevyhraješ, měl bys být spokojen sám se sebou, samozřejmě pokud jsi do toho dal všechno. Nikdy se nevzdávej. Během závodu nesmíš zastavit nebo odpočívat. Jeď tvrdě do té doby, až tě odmávnou cílový praporkem, ikdyž před i za tebou nikdo není." - Mike Brown

18. ODOLEJ NEKLEPNOUT PO ZADNÍ BRZDĚ
"Každé klepnutí po zadní brzdě v letu, abys dostal motorku více na předek, tě stojí pokaždé nějakou milisekundu, protože musíš znovu dosáhnout dopřednou hybnost zastaveného zadního kola ještě před dopadem na zem. " - Grant Langston

19. NAPLÁNUJ SI SIGNALIZACI
"Pokud chceš předejít problémům, tak bys měl mít někoho se signalizační tabulkou. Nejprve si dej dohromady, co tam chceš mít za informace. Můj mechanik mi píše, jak daleko je jezdec předemnou, jak daleko zamnou a taky v jaké fázi závodu jsem. Určitě jsou tyto informace důležité, ale já upřednostňuji na jaké pozici se momentálně nacházím." - Mike LaRocco

20. DOSEDNI V ZATÁČCE NA MOTOCYKL
"Neměj strach dosednout v zatáčce a projet ji v sedle. Posed zboku motocyklu pomáhá při zatáčení, protože je pak větší přilnavosti obou kol k terénu a taky ti pak umožní ostrý výjezd ze zatáčky." - Tim Ferry

21. PŘIPRAV SE NA ZATÁČKU
"Pokud po skoku následuje zatáčka, je třeba se na ni připravit předem tzn. ještě před skokem je třeba nasměrovat motocykl tak, abychom dopadli ve směru zatáčky. Jestli je zatáčka opravdu blízko, již ve vzduchu si sedám a připravím nohu na průjezd zatáčkou." - Kevin Windham

22. PLÁNUJ PŘEDJÍŽDĚNÍ S PŘEDSTIHEM
"Předjíždění je více méně o strategii než o čemkoliv jiném. Pokud jsi jezdec, který chce předjíždět, tak musíš zjistit, kde na trati jsi lepší než on. Naplánuj si předjetí 2-3 zatáčky dopředu." - Grant Langston

23. BUĎ KREATIVNÍ
"Přemýšlej při výběru stopy. Nejezdi tam, kde jezdí ostatní. Dívej se po celé trati, budeš mít výhodu, když pak dojde k nějaké "krizové" situaci. Je veliká pravděpodobnost, že existuje plynulejší stopa než je stopa "hlavní"." - Michael Byrne

24. LEAD WITH YOUR HEAD
"Ride in the center of the bike, but lead it with your head and upper body. Ricky kind of leans back and pins it, but for me it works best if I get up, clamp onto the bike with my knees and get my upper body up and over the bars." - Kevin Windham... tento bod přeložím později.

25. VYVARUJ SE JÍZDĚ NA VOLNOBĚH
"Je možno vidět hodně začátečníků, kteří brzdí velmi brzy před zatáčkou, projedou jí na volnoběh a pak přidají plyn. Lepší varianta je držet plyn o něco déle, začít později brzdit a vyvarovat se tak "mezery", kdy nebrzdíme a zároveň jedeme bez plynu." - Josh Hansen

26. BRZDOVÝ SMYK
"Brzdový smyk je velmi dobrá technika. Zmáčkneš páčku spojky, zablokuješ zadní kolo a zatížíš vnitřní stupačku abys vyvolal smyk. Až budeš dostatečně vytočený pusť spojku a přidej plyn." - Matt Walker

27. JEZDI PO STRANÁCH
"Pokud máš před sebou hodně rozbitou trať, podívej se po jiné stopě, která vede po okraji trati. Mnohokrát se může stát, že mineš muldy nebo zjistíš, že změnou úhlu nájezdu na ně to není tak hrozné a vysilující." - Steve Lamson

28. ZAMĚŘ SE NA PRVNÍ ZATÁČKU
"Na startu se zaměř na první zatáčku, hlavně kde chceš jet. Zůstaň v klidu, ikdyž kolem tebe bude spousta jezdců." - Ernesto Fonseca

29. ŘIĎ HLAVOU
"Jedna z nejlepších věcí, které mě naučil Gary Bailey bylo, jak projet zatáčkou pomocí naklonění hlavy. Když nakloníš hlavu dovnitř, tak tě z nějakého důvodu následuje celé tělo i motocykl. Zkus to!.’ - Sebastien Tortelli

30. PŘEDSTAVA STARTU
"Po přípravě motorky na roštu si sedni a představ si sám sebe jak startuješ z divácké perspektivy. Pak odstartuj a "přehraj" si tu představu přes brýle. Vidět ji a cítit ji... mnohokrát to může být půlka úspěchu." - Ricky Johnson

31. HLADKÁ HELMA
"Obvykle si nastříkám povrch helmy nějakým nelepivým sprejem aby se mi na ni nepřichytlo bláto. Množství bláta, které se během blátivého závodu na helmu nalepí nás pak zbytečně zatěžuje. A není to zanedbatelná hmotnost. Taky bláto pak jde z helmy mnohem lépe dolů." - Matt Walker

32. POVOL ÚCHOP
"Pokud máš problémy se "ztvrdlým předloktím", relaxuj pokaždé když se motorka "odlepí" od země. Povol úchop, zmírníš tak překrvení (ztvrdnutí) předloktí. " - Stephane Roncada

33. UČ SE OD DRUHÝCH
"Ideální je, když ještě před tréninkem víš, kdo je nejrychlejší jezdec. Jeď za ním a studuj jeho stopy. Zkus udržet jeho tempo a odhadni kolik ti chybí, abys mohl vyhrát." - Michael Craig

34. ROVNOU DO KOLEJÍ
"Vždy se snažím přesně nasměrovat motocykl do hlubokých kolejí, po kterých následuje zatáčka. Nemůžeš očekávat, že to půjde hladce, pokud pojedeš předním kolem v jedné koleji a zadním kolem v druhé nebo po povrchu mezi kolejema. Odlehči přední kolo, nalož pořádně plynu a dívej se dopředu na konec koleje." - Nick Wey

35. ZKRAŤ SI KOLEJ
"Pokud je na trati jedna kolej, kterou používají všichni, tak je se obvykle stane, že na konci dříve nebo později vzniknou díry(vlny). Pokud není kolej hluboká, zkus improvizovat a to tak, že na vrcholu první díry (vlny) zahni a udělej ostřejší zatáčku. Kolejí se tato zatáčka stane tehdy, až se projede minimálně 3x posobě." - Steve Lamson

36. ZÁVODĚNÍ S LOKTY VEN
"Pokud závodíš bok po boku s jiným jezdcem, tak musíš mít lokty nahoře. Nesnaž se jej vytlačit řidítkama, protože hrozí jedna věc, a to že si zapletete řidítka a to většinou končí pádem." - Branden Jesseman

37. RYCHLOST NÁJEZDU NA SKOK
"Není důvod proč najíždět každý skok úplně rovno. Pokud mírně zatočíš na nájezdové stěně, můžeš naklonit svůj motocykl a letět níže. Zkrátíš tak čas letu. Tato technika ti rovněž umožní rychlejší nájezd na skok. Rychlost by měla být taková, abychom skok úplně nepřeskočili." - David Vuillemin

38. ODPOČINEK MEZI ROZJÍŽĎKAMA
"Můj tým mezi rozjížďkama leží a odpočívá. Dodržuj pitný režim a také něco sněz pro doplnění energie. Pokud je horko, tak si sundej oblečení a lež v klidu abys šetřil energii. Neprocházej se na horkém slunci. " - Michael Craig

39. PRVNÍ TRÉNINK UKÁŽE
"První trénink mi vždy ukáže jak na tom jsem a jak mě to půjde nebo nepůjde v hlavním závodě. Netrav hodně času nacházení toho správného tempa pro závod. Když to nejde, tak to nejde." - Brock Sellards

40. NA BLÁTĚ BUĎ UVOLNĚNÝ
"Klíčem k rychlé jízdě na blátě je plynulost a lehkost. Rychlé změny směru nejsou dobré. Ty musíš tratí "proplouvat". Dívej se daleko dopředu, dále než obvykle aby ses vyhl jezdcům, kteří upadli. Jeď pomaleji a udržuj tempo." - David Vuillemin

41. ZAHŘEJ PNEUMATIKU
"Vím, že je pneumatika drahá, ale pokud chceš mít opravdu dobrý start na betónovém podkladu, musíš zabrzdit přední kolo, zařadit 1.rychlost a 5-10x nechat pneumatiku prohrábnout. Doporučuje se tak 30 vteřin před startem." - Nathan Ramsey

42. VYUŽIJ ČAS NA TRÉNINKU
"Tréninkem nejlépe využiješ čas na motocyklu. Já se snažím vždy nechat na tréninku 100%. Jestliže netrénuješ na 100%, jak chceš obstát v závodě? - Ricky Carmichael

43. NA PÍSKU POUŽÍVEJ VYSOKÉ KVALTY
"Na písku, na roletě, zařaď o 1. rychlostní stupeň výš než bys normálně použil. Ulehčíš tak zadnímu pérovaní. Stůj lehce ve stupačkách, udržuj pokrčená kolena a lokty abys "pomohl" pérovaní při jízdě přes hrby." - John Dowd

44. ŘIĎ NOHAMA
"Velmi důležité je po celou dobu svírat motorku nohama a tlačit do stupaček. Pomůže to lepší přilnavosti motorky terénu. Posilujte své nohy ve fitku. Ulehčíte tak svým rukám při jízdě." - Stephane Roncada

45. NEJEZDĚTE PŘÍLIŠ HLASITĚ
"Největší chybou u začínajících jezdců je, že jedou na nízký převodový stupeň a přitom přetáčí motor. Snaží se, aby jejich jízda vypadala agresivně. Myslí si, že čím bude morka více "řvát" tak tím budou rychlejší. Přeřaď o stupeň nahoru! Jezdi plynuleji! Vydávej méně hluku!" - Brock Sellards

46. SLEDUJ OSTATNÍ JEZDCE
"Pokud zrovna nejezdíš nebo se díváš na závody v TV, tak sleduj jak jdou ostatní jezdci. Pomůže ti to zlepšit tvou techniku jízdy. Nedívej se jen kam až který jezdec skočí, ale sleduj kde začínají brzdit, kdy přidávají plyn, nebo kdy a při jaké příležitosti si na motorku sedají a kdy naopak jedou ve stupačkách. Pokud budeš dávat dobrý pozor, tak si schopen se hodně naučit." - Branden Jesseman

47. SUCHÉ RUCE
"Pokud si dáš "jacuzzi"(vířivá koupel) noc před závody, tak jej měj jen krátce, protože tě dehydratuje. Také si před závodem nikdy nekrémuj ruce. Pokožka ti změkne, změknout ti tvrdě vydřené mozoly a ty pak během závodu serveš." - Ricky Johnson

48. JEĎ POMALEJI ABYS JEL RYCHLEJI
"Zní to blbě, ale je to pravda. Někdy, pokud pojedeš techničtěji a precizněji, uděláš kolo v kratším čase než kdybys jel na hranici svých možností. Věř mi, trvalo mi to dlouho, než jsem se to naučil!" - Ryan Hughes

49. NA PÍSKU MUSÍŠ JET AGRESÍVNĚ
"Pokud jedeš v písku, tak tvá jízda musí být mnohem agresívnější v zatáčkách ve srovnání s “normálníma podmínkama”. Písek tahá tvůj motocykl dolů a funguje jako automatická brzda. To znamená, že nikdy nesmíš ubrat plyn, pokud zrovna nechceš zpomalit. Musíš vzít za plyn mnohem více a taky mnohem dříve, abys udržel vysoké otáčky motoru a projel správně zatáčku v hlubokém písku. Každé přidání plynu musí být správně načasováno, to je rozhodující. Taky je potřeba hodně používat spojku, aby se stroj vytáčel. – Grant Langston

50. UČ SE BĚHEM TRÉNINKU
"Nikdy v závodě nezkoušej nic nového, přestože se bude jednat o techniku jízdy nebo tvého vybavení. Zkoušet a učit se můžeš na tréninku. V den závodu musí vše probíhat přirozeně a musíš se cítit pohodlně." - Tim Ferry

51. SEDNI SI PŘI PRŮJEZDU ZATÁČKY S OPOROU
"Na rozdíl od jiných zatáček, zatáčka s oporou vyžaduje dosed do sedla mnohem dříve aby obě kola měly přilnavost k terénu. Neútoč, snaž se v klidu proplouvat tímto typem zatáček." - Sebastien Tortelli

52. Tady se US kolegové sekli, a dali 2 stejné příspěvky.

53. OBĚ NOHY NA ZEMI
"Na startu mívám obě nohy na zemi, je pak menší pravděpodobnost, že ztratím rovnováhu na startovním roštu. Také s oblibou “jedu “ po patách bot. Doporučuji to ale nejdříve natrénovat, než to zkusíš v závodu." - Josh Hansen

54. PROJEĎ SI TRAŤ VE SVÉM PODVĚDOMÍ
"Mezi tréninkem nebo mezi rozjížďkami když budeš relaxovat a "chladnout", zavři oči a “projeď” si 1 kolo po trati ve své představivosti. Zaměř se na volbu správné stopu, skoky, muldy, … Opravdu to pomáhá." - Brock Sellards

55. ODRAZ NA MOTOCYKLU V SEDĚ
"Pokud je skok hned za ostrou zatáčkou, využij zadního pérování, aby ses odrazil co nejvýš. Zatáčku projeď v sedě, mírně se zakloň dozadu a buď připraven na odraz tvého motocyklu. Vyžaduje to trénink. Patří to mezi pokročilé prvky. " - Ezra Lusk

56. SPRÁVNĚ DOPLŇUJ POTRAVINY
"Nejsem ten člověk, který striktně dodržuje dietní stravu, jako někteří mí soupeři. Od čtvrtku se snažím vyvarovat červeného masa. Místo toho jím hodně kuřata a těstoviny. Těch pár dní před závody se snažím přijímat hodně tekutin, aby mé tělo bylo správě hydratováno (dostatek vody v těle). Je blbost vypít noc před závody tuny vody." - David Vuillemin

57. OBHLÍDKOVÉ KOLO
"Viděl jsem hodně jezdců, kteří při tréninku naskočili na motorku a od startu jeli naplno. Když jste na trati "domácí", není to nejlepší nápad. Na trati můžou být nové překážky a nerovnosti, které se mohly od tvé poslední návštěvy změnit. Vždy se nějaký čas věnuj prohlídce trati." - Scott Sheak

58. DÍVEJ SE NA KONEC KOLEJE
"Hluboké koleje v zatáčkách můžou být ošidné, ale jeden užitečný tip je - dívej se na konec koleje. Pokud se díváš hned před sebe, velmi lehce ztratíš rovnováhu. Dívej se na konec koleje nebo na konec zatáčky, stůj uvolněně a přesně tam pojedeš!" - Sean Hamblin

59. BUĎ STÁLE POZITIVNĚ NALADĚN
"V den závodu je velice důležité udržování se v pozitivní náladě, ikdyž je špatné počasí a trať je v mizerném stavu. Vždy si říkej, že všichni jedeme po stejné trati, a to je pravda. Místo stěžování, jak moc nenávidíš tuto trať se raději soustřeď na to, kudy jet, abys rychle objel kolo. " - Ricky Carmichael

60. VNITŘNÍ NOHA
"Pokud dáš vnitřní nohu ven ze zatáčky, měj na paměti, že tak můžeš velice snadno ztratit rovnováhu a nevyvaruješ se tomu, aby ses nedotkl země. Netahej nohy za sebou nebo neklouzej nohou po zemi, protože pak ztratíš rovnováhu a zvyšuješ tak riziko vymknutí kotníku nebo poranění kolene." - Kevin Windham

61. UPSHIFT FOR WHOOPS
"You never want to be halfway through a set of whoops and have your bike run out of power or hit the rev limiter. I always upshift once or even twice before entering a set of tricky whoops that you can not jump through." - Tim Ferry

62. SLIDE THE FRONT BRAKE IN
"I like to position my front brake master cylinder perch closer to the center of the handlebars. This gives me more leverage at the end of the lever. I also run my front brake lever higher than the clutch, because twisting the throttle often has your hand more horizontal." - Grant Langston

63. TRÉNUJ ZATÁČKY
"Kdokoliv kdo mě viděl na tréninku, tak ví, že trávím spoustu času nácvikem průjezdu zatáčkou. Hodně jezdců raději trénuje skoky, protože se při tom dá zažít sranda, ale nácvik zatáček je mnohem smysluplnější. Sice u toho nezažiješ tolik srandy jako při skocích, ale vrátí se ti to na závodech. Pokud se nebudeš cítit v zatáčce sebejistý, nikdy ji neprojedeš správně a agresivně." - Ricky Carmichael

64. TRÉNUJ JAK ZNOVU NAHODIT MOTOCYKL
"Pokud jedeš 4-takta a podaří se ti jej zašlápnout, tak jej musíš umět nahodit. Mnoho jezdců zpanikaří, když se jim tohle stane. Je třeba zjistit, co platí na ten tvůj motocykl. Chce to zkoušet." - Brock Sellards

65. BRZDI PŘI NÁJEZDU NA SKOK
"Pokud máš daný skok zmáknutý, tak můžeš letět níže, dříve dopadnout a tím pádem jet rychleji. Docílíš to tak, že zrychlíš nájezdovou rychlost na skok a na samotném nájezdu intenzivně brzdíš, tak abys opouštěl hranu skok rychlostí jako obvykle - potřebnou pro přeskočení překážky (skoku)." - Mike LaRocco

66. ZATÍŽIT VNĚJŠÍ STUPAČKU
"Věnuj pozornost tomu, abys při zatáčení měl váhu na vnější stupačce. Zlepší to přilnavost k terénu a taky se pak lépe naklání motocykl podle toho kam chceš jet." - Ryan Hughes

67. PROJDI SI TRAŤ
"Pokud máš možnost najdi si čas a projdi si trať. Já jdu vždy v sobotu po tréninku na trať a znovu si ji prohlédnu. Budeš překvapen co je možno na trati vidět a jaké koleje tam najdeš." - Michael Byrne

68. DÍVEJ SE K SOUSEDOVI
"Na startu závodu se nikdy nedívej před sebe na startovací zařízeni, ale k sousedovi. Soustřeď se na pojistky (čepy), které drží startovací zařízení, protože to je první věc, co se pohne, když padá rošt." - Nathan Ramsey

69. PEVNĚ DRŽ MOTORKU
"Vždy bys měl přidržovat motocykl, ať už koleny nebo nohama. Abys věděl jak silně máš motocykl držet, tak vyzkoušej tohle : hoď motorku do stojanu, sevři ji nohama a zakloň se bez toho aby ses držel řidítek. Síla, kterou stlačuješ/svíráš motorku při návratu zpět do sedu je síla, jakou máš svírat motocykl." - Jeff Emig

70. VE VZDUCHU NEZRYCHLÍŠ
"Nic nového, ale absolutní pravda. Skákat daleko do dálky jen proto abychom "nachytali vzduch", je pomalejší" - Mike LaRocco

71. TRÉNINK STARTŮ
"Starty trénuj na každém tréninku. Na tréninku v den závodu si udělej čas a vyzkoušej si 3-4 starty, protože každý start je jiný." - Michael Craig

72. OVLÁDÁNÍ PLYNU
"Běžnou chybou jezdců je, že po průjezdu zatáčkou otočí plynem najednou a nadoraz. Přidávání plynu postupně způsobí lepší přilnavost k terénu, méně se nám protáčí zadní kolo a v neposlední řadě to stojí mnohem méně energie. " - Tim Ferry

73. JÍZDA NA "ŠPIČKÁCH" NOHOU
"Spousta současných jezdeckých bot má vyměnitelnou podrážku v oblasti klenby, ale to není místo, kde bys měl stát. Zkus stát v místech polštářků. Umožní to pracovat tvým kotníkům spolu s pérováním." - Jeff Emig

74. FRONT BRAKE RUT SAVER
"Sometimes, if you come into a rutted corner too hot and aren’t lined up perfectly, you can tap your front brake to help keep your front wheel from riding up the sides and out of the rut." - Mike LaRocco

75. JÍZDA VE STOJE
"Hodně nováčků příliš dlouho sedí. Měl bys jít do stupaček jak rychle to jen jde. Dosednout v poslední sekundě při vjezdu do zatáčky a snažit se co nejdříve zvednout při výjezdu z ní. Pokud stojíš, můžeš použít nohy jako další pérování." - Ryan Hughes

76. OVLÁDÁNÍ SPOJKY JEDNÍM PRSTEM
"Někteří jezdci používají 1 prst na spojce, aby jeli jemněji/plynuleji. Já osobně používám také 1 prst, ale z jiného důvodu - a to proto, že mám o jeden prst více na držení. Držení se 3-mi prsty a palcem je tak mnohem bezpečnější. Na ovládání spojky používám prostředník, ale jiní jezdci zase ukazovák. Je to jen o zvyku a o pohodlí." - Ricky Carmichael

77. PŘESUN VÁHY DOZADU NA MĚKKÉM PODKLADU
"Opak jízdy na tvrdém podkladu je např. jízda na písku. Tam je třeba přesunout váhu dozadu nebo se mírně zaklonit a plný plyn vpřed. Pokud budeš hodně vepředu, tak přední kolo bude písek krájet jako nůž a ty se do něj zaboříš. Mírný záklon a plný plyn při průjezdu zatáčkou na měkkém povrchu." - John Dowd

78. OVLÁDEJ MOTOCYKL NOHAMA
"Místo toho abychom byli "zavěšeni" na řidítkách a veškerou práci nechali na rukou, bude lépe se naklonit dopředu a "uchytit" motocykl svými stehny, koleny a nebo spodky nohou. Nohy jsou mnohem silnější než ruce a jízda tímto stylem ti ušetří mnoho energie." - Erik Kehoe

79. NEPŘETÁČEJ MOTOR
"Někdo si myslí, že bude rychlý jen tehdy, když bude 125-ku vytáčet/přetáčet. Mnohem důležitější je udržovat motor ve středních otáčkách. Přetáčení motoru způsobí nesprávnou funkci pérování." - Michael Byrne

80. VZEPŘI SE
"Pokud jdeš do zatáčky tvrdě nabrzdy, tak to jde udělat dvěma způsoby - dobře a špatně. Např. když chceš akcelerovat při výjezdu ze zatáčky a chceš abys měl co největší přilnavost k terénu. Vzepři se během brždění za řidítky a tlač nohama do stupaček. Pokud jen silně brzdíš a nepomáháš také tlakem do stupaček, tak dojde k nežádoucímu prokluzu nebo ke smyku." - Tim Ferry

81. VYUŽÍVEJ KOLEJE
"Spousta jezdců koleje nenávidí, ale ty bys je měl mít rád. Je to výborný nástroj, který ti umožní rychlejší průjezd zatáčkou než na rovném povrchu. Svou vnitřní nohu dej mimo vyjetou stopu – nejhorší věc co můžeš udělat je, že budeš vláčet nohy za sebou. Používej koleje pro agresivní akceleraci ze zatáčky, protože v koleji nehrozí, že ti "ustřelí" zadek." - Jeff Emig

82. OBAVY Z TRATI
"U mnoha amatérů se ukáže, že si dělají starosti s jedním velkým skokem. Tráví celé dopoledne soustředěním a zvládnutím jednoho velkého skoku a nesoustředí se dostatečně na zbytek trati. Více důležité je nájezd a výjezd ze zatáčky, než jeden zatracený skok" - Brock Sellards

83. OKAMŽITÉ ZASTAVENÍ
"Rád brzdím oběmi brzdami a lehce si s nimi pohrávám, jak mi jen možnosti dovolí, abych dokázal okamžitě zastavit. Doporučuji mít pedál zadní brzdy výše, než je stupačka, protože tak můžete předejít možné nehodě." - Mike LaRocco

84. POHYB TĚLA NA TVRDÉM POVRCHU
"Rychlá jízda na udusaném povrchu vyžaduje více práci s tělem. Zatěžuj přední kolo při vjezdu do zatáčky a posuň se dozadu při výjezdu z ní. Umožní to přednímu kolu držet stopu/přilnout k terénu při vjezdu a zadní kolo se pak "kousne" do země při výjezdu." - Ryan Hughes

85. PEVNÉ BRÝLE
"Ujisti se, že máš pásek od brýlí dobře utažený, i když ti to může připadat méně pohodlné. Jakmile se začneš potit, molitan uvnitř brýlí se stlačí, a pokud nemáš pásek dostatečně upnutý, nebudou ti brýle dobře těsnit a do tváře se ti dostane špína a bahno." - Matt Walker

86. WATCH AND LEARN
"When there is a tricky jump on a track, you can usually figure out how to do it, just by watching. Find someone of your similar ability who is jumping it, then listen to his engine to figure out how much gas to give it. Watch his body English to see how the lip of the jump throws him. If you can swallow your pride enough to ask for advice, do it!" - Scott Sheak

87. ATTACK DOWNHILLS
"I know it’s scary, but try to attack downhills as if they were normal straights. Ride a gear higher and try to wheelie over some of the braking bumps on the way down, and brace yourself for the bumps at the bottom. If I know that a big downhill is coming, I take a deep breathe at the top and relax my grip on the bars." - Tim Ferry

88. FLOW THROUGH CORNERS
"If you can, try to flow through the corners, rather than racing in hard, slamming on the brakes, then having to build your momentum back up. Sometimes, if you charge into the corner a little slower, you can flow through it and actually carry more momentum out of it." - Michael Byrne

89. BE AGGRESSIVE
"In a race, the first few laps are critical if you want to do well. In the beginning stages of a race—especially if you have gotten a bad start—the majority of your passes can be made. Don’t follow those ahead of you, or wait for an opening; make things happen!" - Grant Langston

90. OVLÁDÁNÍ SPOJKY JEDNÍM PRSTEM
"Používání pouze jednoho prstu na spojce je lepší než použití dvou, protože to umožní tvé uvolnění a tím citlivější ovládání spojky.
Když používáte víc jak jeden prst, bude tento způsob náchylnější na křečovité a méně plynulé ovládání spojky" - Jeff Emig

91. ATTACK DOWNHILLS
"It can be scary, but attack steep downhills as if they were flat straightaways. Ride a higher gear than normal, so you have some power on tap to gas it over bumps. It also helps to take a deep breath and loosen your grip just before you start to descend." - Mike LaRocco

92. FOCUS ON THE START
"When I roll up to the starting line, I don’t think about anything else but getting a great start. I think about how I will release the clutch when the gate drops and I think about my shift before the first corner. Getting the holeshot requires focus." - Michael Byrne

93. MIND GAMES
"It doesn’t work that well at the professional level, but amateurs can oftentimes be forced into making a mistake if the rider behind him screams or revs his engine when entering corners. Braking someone’s concentration can have positive effects for the pursuer." - Grant Langston

94. PREJUMP
"On rough outdoor tracks, the faces of the jumps will often get chewed up from riders blipping the throttle. Find a small bump on the face to use as a prejump, and clear the kicker at the top of the lip. Hit the jump with your legs locked, and ‘bunnyhop’ off the jump before the lip." - Jeff Emig

95. TAKE UP THE SLACK
"On starts, I let the clutch out just enough to take up the slack in my chain. I also hold the front brake at the same time, and this gets the bike sort of ‘preloaded’ and ready to explode off the starting line." - Steve Lamson

96. FLAT TRACK CORNERS
"Dry, flat corners are tricky and they require finesse. Get all of your braking done before you sit down to make your direction change. Sit towards the front of the seat, almost at the gas cap, so you can lean forward and get weight on the front wheel so it hooks up. Weight the outside peg and hold your inside leg up and forward. Don’t slide it on the ground; use it for balance. Feed the throttle on smoothly when you feel comfortable." - David Vuillemin

97. ODSTRAŇ BLÁTO
"Na blátivém závodě není nic horšího, než mít v botech vodu a bláto. Vždy používám pásku, kterou utěsním vrch bot, aby se mě tam nic nedostalo." - Matt Walker

98. POUŽÍVEJ K BRZDĚNÍ MOTOR
"Pokud jedeš 4-takta, tak využívej výhody brzdění motorem při zpomalování do zatáčky. Brzdění motorem v kombinaci s přední brzdou ti umožní eliminovat potřebu zadní brzdy na tratích s tvrdým podkladem." - Doug Henry

99. DRŽ SE SVÉ STOPY
"Pokud jsi v závodě pod tlakem, tak mnoho jezdců má tendenci si držet vnitřek, a to i za předpokladu, že to není "jejich" stopa. Moje zkušenost je taková, že držení své stopy je mnohem lepší, než jízda vnitřkem nebo blokování jezdce za tebou. Tímto způsobem akorát oba zpomalíte." - Grant Langston

100. BRZDI CO NEJPOZDĚJI
"Při nájezdu do zatáčky se snaž brzdit později a později. Často používám nějakou značku na trati: kámen, muldu, prostě cokoliv. Ulehčí ti to předjíždění a zákonitě tak zkrátíš čas na kolo." - Mike LaRocco

101. MĚJ Z MOTOKROSU RADOST!
"Nejdůležitější věcí je, abychom z toho měli radost. Pokud se cítíš "vyhořený" tak si dej přestávku. Věnuj se motokrosu, ale musí v tom být radost a potěšení z něj!" - Ryan Hughes